Barefoot a zdravie

Zdravie máme iba jedno, preto si ho treba strážiť. Pestrá a vyvážená strava, pravidelný pohyb, psychická pohoda, toto sú hlavné faktory ovplyvňujúce naše zdravie. Ale nielen to. Veľmi dôležitú úlohu zohráva aj to, čo si na seba deň čo deň obliekame a hlavne, čo si obúvame. Správnou obuvou totiž dokážeme odstrániť aj problémy s bolesťou kolien, chrbta či s nesprávne držanie tela. V tomto článku sa pozrieme na to, ako idú spolu dokopy barefoot a zdravie.

Čo je barefoot

Na začiatok je potrebné vysvetliť si, čo je to barefoot. Toto slovíčko sme prevzali z angličtiny. Je poskladané z dvoch slov: BARE (bosý) a FOOT (chodidlo). Toto slovné spojenie vyjadruje celú "barefootovskú" podstatu - chodenie naboso. Barefoot topánky majú teda za cieľ čo možno najdokonalejšie napodobniť chôdzu bosými nohami, a to so všetkým, čo k tomu patrí: sloboda, voľnosť, vnímanie povrchu, po ktorom kráčame. Toto pomáha našim nohám vyvíjať sa správne, fungovať úplne prirodzene podľa zákonov prírody. Chôdza naboso je pre zdravie našich nôh a celkovo pre zdravie celého pohybového aparátu to najlepšie, čo môžeme sami sebe a svojim deťom dopriať. Prečo?

Barefoot obuv

Ľudské nohy sú od prírody stavané na to, aby zvládli chôdzu naboso po akomkoľvek povrchu (samozrejme, v rámci bezpečnosti). V minulosti bolo chodenie bosými nohami prirodzené a normálne rovnako, ako napríklad dýchanie. Ľudia kedysi topánky vôbec nepoznali, vymysleli ich až neskôr. Odmalička chodili, behali a skákali bosí a vôbec im to neprekážalo :) Kedysi preto neexistovali ortopedické problémy s boľavými kĺbmi, aké poznáme dnes. Ľudia mali pevné a silné nohy, ktoré boli predovšetkým zdravé.


Spomínané problémy s bolesťou kolien, bedrových kĺbov, krížov a nesprávne držanie tela sú okrem iného aj dôsledkom zlej obuvi. Ono sa to ani nezdá, ale ak máme často na nohách topánky s pevnou klenbou, s podpätkom, s hrubou masívnou podrážkou alebo lacné nekvalitné topánky, ktoré na pohľad vôbec nemusia vyzerať zle, časom sa to predsa len niekde odrazí. Bolesť kolien je veľmi obmedzujúca a nepríjemná, určite si ju nepraje zažívať nikto. Ale ak sa už predsa len objavila bez zjavnej príčiny ako je napríklad úraz alebo presilenie, na rade je zamyslenie sa nad tým, či máme na nohách správne topánky.

Barefoot a zdravie

Ako ovplyvňujú barefoot topánky zdravie našich nôh?

Ako sme naznačili, barefoot topánky napodobňujú chôdzu naboso, ktorá je pre všetky nohy na svete najprirodzenejšia. Aby sme sa však v topánkach cítili ako bosí, je nevyhnutné, aby boli topánky čo možno najminimalistickejšie a aby mali špeciálne vlastnosti, ktoré pocit bosých nôh podporujú. Neznamená to však, že barefoot topánka bude iba malý kúsoček nejakého materiálu, ktorý máme na nohe, aby sme ho čo najmenej vnímali :-) To by nemalo žiadny zmysel.

Barefoot topánky sú vyrobené s dôrazom na prirodzené vlastnosti ľudských nôh. Znamená to, že umožňujú nohám správať sa a fungovať tak, ako je nám to od prírody dané. Vďaka tomu, že barefoot topánky nohu tesne neobopínajú, ale poskytujú jej voľný priestor vpredu aj po bokoch, môžu byť pri chôdzi či behu zapájané všetky svaly, ktoré inak pri používaní bežných topánok až tak nezapájame. V dôsledku toho sa svalstvo posilňuje, noha sa vyvíja správne a predchádza sa deformitám.


Správne našľapovanie vďaka barefoot topánkam

S úsmevom zvykneme hovoriť: športom k trvalej invalidite. Niečo pravdy na tom ale predsa len bude. Ľudia, ktorí aktívne športujú celý život, najmä profesionálni športovci, majú pohybový aparát skutočne veľmi namáhaný. Musia sa správne stravovať a dbať na to, aby mali dostatočnú zdravú výživu pre svoje kĺby. Určite aj vy poznáte nejeden prípad, kedy musel športovec prestať kvôli náhlej bolesti alebo inej komplikácii v súvislosti s kĺbmi. Preto je aj v prípade športovania nesmierne dôležité, akú obuv si športovec zvolí.

Na barefoot topánky nedajú dopustiť ani športovci, a to predovšetkým atléti a bežci, ktorí potrebujú vo zvýšenej miere dbať na kvalitu obuvi a z nej vyplývajúce zdravie nôh. Pri chôdzi a hlavne pri behu dochádza v dôsledku našľapovania cez pätu k nárazom, ktoré sa nepriaznivo prejavujú v kolennom a bedrovom kĺbe. Barefoot topánky však spôsobujú, že si človek prirodzene osvojí našľapovanie cez prednú časť chodidla ako je to správne, a preto sa nepríjemným zdravotným komplikáciám s kolenami dokáže prostým nosením barefoot obuvi vyhnúť.


Barefoot ako liek proti bolesti

Existujú konkrétne prípady bežcov, ktorí museli prestať so športom, pretože nárazy pri behu po asfalte im spôsobovali bolesti kĺbov. Ale keď svoje topánky vymenili za barefoot, komplikácie sa zmiernili (alebo po čase úplne vymizli), a tak sa športovci mohli opäť vrátiť na asfalt, pričom tvrdý terén im žiadne ďalšie komplikácie nespôsoboval. Barefoot topánky totiž spôsobili, že si človek prirodzene osvojil správne našľapovanie a zapájal do pohybu všetky svaly nôh, tak, ako sú na to nohy od prírody stavané.

Nosenie barefoot obuvi má veľmi priaznivý účinok aj na svaly v oblasti krížov. Znovu za to vďačia faktu, že barefoot topánky zapájajú do činnosti celé chodidlo, čím v podstate „nútia" človeka našľapovať cez prednú časť chodidla. Dlhodobé nosenie tohto typu obuvi sa odrazí na tom, že sa môžete z veľkej časti ale aj úplne zbaviť bolesti chrbta, pretože ďalším z výhod barefoot topánok je podpora správneho držania tela. Presvedčili sme sa o tom aj my sami na vlastnej koži :-)


Vlastnosti barefoot topánok

Dnes je na trhu naozaj veľké množstvo rozličných druhov barefoot topánok: barefoot topánky dámske, barefoot topánky pánske, barefoot topánky pre deti. Barefoot papučky, barefoot capačky, barefoot gumáky, barefoot sandále, barefoot baleríny, celoročné barefoot topánky a tak ďalej. V podstate všetky druhy bežných topánok, ktoré poznáte, sú dostupné aj v zdravej barefoot verzii. Hoci je však druhov barefoot obuvi veľa, jedno majú spoločné - vlastnosti, ktoré ich od bežnej obuvi odlišujú a bez ktorých by o barefoot nemohla byť reč. Tieto vlastnosti si treba pozorne všímať pri výbere obuvi, aby sa nestalo, že si vyberieme nejaký fejk. Lebo, žiaľ, aj napodobenín je dnes na trhu viac než dosť. Pozrime sa teda na vlastnosti barefoot topánok bližšie.

1. Ľahkosť
Keď barefoot topánky vezmete do rúk, musí byť ľahučká. Veď sa má predsa čo najviac priblížiť bosej chôdzi. Ak by bola topánka masívna a ťažká (ako veľké množstvo lacnej bežnej športovej obuvi), bola by od barefoot na míle vzdialená.

2. Tenká podrážka
Podrážka barefoot topánok je veľmi tenká. Nemá hrúbku viac ako 6 mm. Vďaka tomu umožňuje chodidlám vnímať povrch, po ktorom chodíme. Ale nemusíte sa báť, to, že je podrážka tenká, neznamená, že by barefoot topánky neboli bezpečné. Podrážka sa totiž vyrába z kvalitných a odolných materiálov, takže bezpečnosť je zaručená. Na chodidlách máme neskutočne veľa nervových zakončení, na čom sa zakladá aj reflexná masáž nôh. V barefoot topánkach dokážeme obyčajnou chôdzou stimulovať tieto body, čo prispieva nielen k zdraviu nôh, ale aj k psychickej pohode :)

3. Ohybná podrážka
Okrem toho, že podrážka barefoot topánok je tenká, mala by byť aj ohybná, čiže flexibilná. Je to dôležité preto, aby sa topánka prispôsobovala jednak nohám, ale aj povrchu. Barefoot topánky môžete bez problémov ohýbať, pretože podrážka je na to vyrobená.

4. Rovná podrážka - Zero drop
Nulový rozdiel (zero drop) znamená, že podrážka je v jednej rovine. Medzi špičkou a pätou teda nie je žiaden rozdiel. Barefoot topánka nemá podpätok, prsty aj päta sú na jednej priamke - jednoducho prirodzene tak, ako aj naše chodidlo.

5. Široká špička
Barefoot topánky sa zhotovujú so širokou špičkou, to znamená, že v mieste pri prstoch sa topánka nezužuje. Vďaka tomu majú prsty dostatok priestoru na to, aby mohli pracovať prirodzene a neboli nikde obmedzované. Často sa stretávame s tým, že nás topánky tlačia na prstoch, lebo práve v tomto mieste sú nám úzke. Barefoot topánky však rešpektujú prirodzené vlastnosti chodidiel, ktoré sú od prírody širšie pri prstoch.

6. Nadmerok
Všetky barefoot topánky musia mať nadmerok. Nadmerok je voľný priestor po bokoch topánky a pred prstami. Nie je veľký, veď vo veľmi voľných topánkach by sa nám nechodilo práve najlepšie, ale musí byť. Nadmerok je potrebný na to, aby noha nebola nikde obmedzovaná, aby topánka nikde netlačila a nikde nohu tesne neobopínala. Odporúčaný nadmerok je 12 mm. O výbere topánok, správnom nadmerku aj o tom, ako si zmerať nohu sa dočítate v našom článku Šírka a dĺžka barefootovej topánky.


Niet pochýb o tom, že kúpiť si barefoot topánky je správnym rozhodnutím, ktorým môžeme zachrániť naše nohy pred neskoršími problémami. Ako povedal známy český herec Miloš Kopecký: "Zdravie je predpokladom všetkého".