IMG_8447

Obuv však môže mať okrem tejto funkcie aj zdravotné účinky na naše nohy, ba dokonca nielen na nohy, ale aj na chrbticu. Takýmito zdraviu prospešnými topánkami sú barefoot topánky. V tomto článku sa pozrieme na to, ako sa určuje správna šírka a dĺžka barefootovej topánky. Najprv sa však pozrime na základnú charakteristiku obuvi typu barefoot.


Čo je to barefoot?
Slovíčko Barefoot pochádza z angličtiny a jeho význam je bosý. Barefoot topánky teda ľudovo označujeme aj ako „bosé topánky“. Bosé preto, že veľmi dôverne napodobňujú chodenie naboso. Ak si kladiete otázku, prečo je chodenie naboso pre naše nohy zdravé, máme pre vás vysvetlenie.

Naše chodidlá majú už od narodenia „dané do vienka“ od prírody úplne všetko, čo potrebujeme na to, aby sme sa mohli prirodzene pohybovať. Pri chôdzi naboso zapájame všetky svaly na nohách, čím si odmalička budujeme zdravé a silné nohy. Keď chodíme bosí, do pohybu aktivujeme celú nohu od prstov až po pätu a naše chodidlá teda môžu pracovať a fungovať celkom prirodzene tak, ako sú na to od nášho príchodu na tento svet stavané.

S rozvojom obuvi narástol aj počet rozličných druhov topánok, ktoré si dnes máme možnosť zakúpiť v obchodoch či na internete. Nesprávne zvolenou obuvou však dochádza k tomu, že prirodzený pohyb chodidiel je viac či menej obmedzovaný. Zdá sa nám normálne a žiadané zadovážiť si topánky na podpätkoch, žabky či tenisky s hrubou podrážkou a tieto topánky zaobstarávame aj pre naše deti. Nechceme teraz poukazovať na to, že všetka táto obuv je zlá, ale našim cieľom je vyzdvihnúť zdravotné benefity, ktoré poskytujú barefoot topánky a ku ktorým má spomínaná obuv ďaleko.

Pri používaní barefoot topánok dochádza k tomu, že noha pracuje prirodzene, ako sme uviedli vyššie. Nie je nikde obmedzovaná, v topánke má dostatočný priestor a dostatočnú voľnosť na to, aby mohli svaly prirodzene fungovať. Chôdzou v barefoot topánkach dokážeme značne eliminovať problémy s pohybovým aparátom, pretože chodenie „naboso“ v týchto topánkach, v ktorých je päta i špička v jednej rovine, podporuje aj správne držanie tela.Napríklad ženy, ktoré veľmi často nosia obuv na podpätkoch, mávajú problémy so skracovaním Achillovej šľachy, čo je spôsobované tým, že medzi špičkou a pätou je „priepastný“ výškový rozdiel.


Základné črty barefoot topánok
Obuv typu barefoot je iba vtedy skutočnou „bosou“ obuvou, ak má charakteristické vlastnosti a spĺňa stanovené kritériá. Patria medzi ne nasledujúce požiadavky:

1. Nulový rozdiel medzi špičkou a pätou
Ide o tzv. zero drop, čo znamená, že predná a zadná časť topánky musí byť v jednej rovine. Celá topánka je teda akoby na jednej priamke, žiadna časť jej podrážky nie je položená vyššie.

2. Tenká podrážka
Keď sa pozriete na klasické topánky a porovnáte ich s barefoot topánkami, určite vám ako prvá udrie do očí šírka podrážky. Kým v prípade bežných topánok ide predovšetkým o hrubšiu podrážku, barefoot topánky sú vybavené tenučkou podrážkou s hrúbkou maximálne do 6mm. Práve vďaka takejto podrážke je v topánkach typu barefoot docielený pocit chôdze naboso.

3.  Ohybná podrážka
Okrem toho, že podrážka barefoot topánok má byť tenká, zároveň musí byť maximálne ohybná a flexibilná. Správne barefoot topánky môžete pokojne ohnúť tak, ako to vidíte na obrázku.

 4. Široká špička
Ďalším podstatným znakom barefoot obuvi je široká špička, ktorá poskytuje chodidlám voľnosť. Topánky typu barefoot nesmú nohu tesne kopírovať, ale musia zabezpečovať aj tento voľnejší priestor, ktorý sa označuje ako nadmerok.

Toto sú základné kritériá, ktoré musí spĺňať každá správna barefoot topánka. Okrem toho je však veľmi dôležité poznať správnu šírku a dĺžku barefoot topánok. Ide o dva smerodajné údaje, podľa ktorých je možné vybrať si správnu veľkosť topánok. Vnútorná šírka je daná súčtom šírky chodidla a nadmerku. Vnútorná dĺžka je daná súčtom dĺžky chodidla a nadmerku.


Čo je to nadmerok
Nadmerok je voľný priestor medzi prstami a špičkou topánok. Tento voľnejší priestor je veľmi dôležitý, pretože zabezpečuje možnosť zdravého vývinu nohy, čo je zvlášť dôležité najmä v prípade detí. Priestor medzi špičkou topánky a prstami však nemá byť príliš veľký, ale ani malý. Odporúčaný nadmerok je 1,2cm, ale ak topánky sedia dobre okolo členku, môže byť nadmerok aj 1,8cm.

Smerodajný údaj číslo 1: vnútorná dĺžka barefootovej topánky
Keďže barefoot topánky nesmú nikde omínať a tlačiť, ale na druhej strane ani nesmú byť priveľmi voľné, je veľmi dôležitým údajom práve vnútorná dĺžka. Základom výberu správnych barefoot topánok je poznať svoju správnu veľkosť. Najlepším spôsobom, ako sa pri výbere veľkosti nepomýliť, je odmerať si chodidlá. Je dôležité odmerať obidve svoje chodidlá, pretože niekedy môže byť rozdiel medzi jednou a druhou nohou aj 0,5cm. Odmeraním svojich chodidiel získate vnútornú dĺžku topánky. Správnu vnútornú dĺžku topánky dostanete, keď k odmeranej dĺžke nohy pripočítate nadmerok.

Odmeraná dĺžka chodidla + Nadmerok  = Ideálna vnútorná dĺžka barefoot topánok


Smerodajný údaj číslo 2: vnútorná šírka barefootovej topánky
Vnútorná šírka barefoot topánok nikdy nesmie byť menšia ako je šírka vášho chodidla. V ideálnom prípade by šírka mala byť o približne 0,2cm väčšia, ale môže byť aj o niečo širšia.

Meranie chodidiel
Odmeranie dĺžky chodidiel je jednoduché. Vezmite si papier a položte ho na rovnú podlahu. Postavte sa na papier a chodidlá si obkreslite. Najideálnejšie je, ak poprosíte niekoho iného, aby vám nohy obkreslil a vy by ste tak mohli stáť vzpriamene. Takýmto spôsobom získate najpresnejšiu dĺžku vašich chodidiel. Dĺžku získate, keď odmeriate najväčšiu vzdialenosť, teda od päty k najdlhšiemu bodu v oblasti prstov. Nie všetci totiž máme prsty rovnako dlhé a niekomu môže ten ktorý prst dĺžkou aj výraznejšie prevyšovať ostatné prsty.


Keď máte chodidlá odmerané, pripočítajte k získanej dĺžke nadmerok 1,2cm. Výsledok, ktorý vám vyjde, je ideálna vnútorná dĺžka topánok, ktoré budú pre vás tie pravé. Stačí si vybrať z našej ponuky barefootových topánok a potom si už len užívať krásny pocit "bosých" nôh :-)

Prečítajte si viac o top dôvodoch, prečo nosiť barefoot topánky v tomto článku.