Tehotenská joga

V tehotenstve je veľmi dôležité, aby žena dbala na zdravý životný štýl. Pravidelný prísun čerstvého ovocia a sezónnej zeleniny, pestrá strava, vyvážený podiel sacharidov, zdravých tukov, bielkovín a odstránenie všetkého škodlivého, čo by mohlo ohroziť vyvíjajúce sa bábätko. Okrem zdravej stravy, ďalšou z vecí, ktoré by mali byť súčasťou denného režimu tehotnej ženy, je pohyb.

Cviky v tehotenstve

Tehotná žena by sa nemala vzdávať pohybu iba preto, že pod srdcom jej rastie bábätko. Ak bola žena zvyknutá cvičiť pred tehotenstvom, môže pokračovať s cvičením aj počas tehotenstva - samozrejme, pod podmienkou, že svoj tréningový plán prispôsobí tehotenstvu. To znamená, že sa vyvaruje cvikov, pri ktorých by veľmi namáhala bruško, alebo ktoré by ju extrémne vyčerpávali.

Pokiaľ žena bola zvyknutá navštevovať posilňovňu, môže chodiť do fitka aj keď zistí, že je tehotná, ale nemala by sa príliš namáhať. Vhodné sú kardio cvičenia v miernom tempe, teda pohyb na stacionárnom bicykli, orbitreku alebo rýchla chôdza na bežiacom páse, ako aj správne posilňovacie cvičenia, pričom by sa žena nemala zadýchať tak, že nebude schopná rozprávať. Optimálne tempo pre tehotnú ženu počas cvičenia je také, pri ktorom môže bez problémov diskutovať.

Mnoho tehotných žien sa počas tehotenstva chce udržiavať vo forme, hlavne vtedy, ak si pred otehotnením strážili svoju postavu. Na kilá navyše, ktoré stále pribúdajú, je niekedy naozaj ťažké si zvyknúť. Preto je práve cvičenie v tehotenstve veľmi dobrou cestou, ako zostať vo forme a zároveň vďaka pohybu načerpať silu a radosť zo života.

Joga pre tehotné

Keďže pre bábätko v brušku nie je veľmi prospešné, ak mamička cvičí tak, že pritom nadskakuje a podobne, mnohé ženy sa rozhodujú pre cvičenie v pomalšom tempe. Joga pre tehotné je jedným z najobľúbenejších a najvyhľadávanejších skupinových cvičení tehotných žien. Joga precvičí celé telo, vďaka nej nastávajúca mamička ponaťahuje každý svoj sval, navodí pokoj v duši a radosť z pohybu. Okrem toho je joga pre tehotné zostavená zo špeciálnych cvikov určených pre ženy v období tehotenstva, ktoré im pomáhajú zvládať tehotenské ťažkosti, ako únava či nevoľnosti. Toto cvičenie je vhodné v tehotenstve najmä preto, že je maximálne bezpečné a zároveň veľmi prínosné pre mamičku i dieťatko.

Počas tehotenskej jogy sa nevykonávajú žiadne cvičenia, ktoré by obsahovali prudké pohyby, a v dôsledku ktorých by mohlo dôjsť k závratu, bolesti alebo k tlaku v oblasti bruška. Naopak, tehotenská joga pozostáva zo série pomalých cvikov a pozícií, ktoré veľmi priaznivo vplývajú na zdravie celého tela tehotnej ženy.

Gravid joga

Joga pre tehotné sa nazýva aj Gravid joga. Je to cvičenie určené všetkým ženám bez rozdielu. Ženy, ktoré majú určité zdravotné ťažkosti počas tehotenstva, alebo ktoré majú diagnostikované rizikové tehotenstvo, by sa mali radšej pred prihlásením sa na kurz jogy porozprávať o tomto svojom zámere so svojim gynekológom. Platí to v podstate v prípade akéhokoľvek cvičenia. Ak si žena nie je niečím istá, vždy je potrebné konzultovať to s lekárom, aby sme sa vyhli nechceným komplikáciám a prípadnému ohrozeniu bábätka.

Gravid joga sa zameriava na tehotné ženy a je v maximálnej možnej miere prispôsobená požiadavkám tehotných žien. Jednotlivé cviky Gravid jogy sú odvodené od tzv. Hatha jogy, ktorá si kladie za cieľ telesnú i duchovnú očistu. Ide najmä o prevzaté asány (niektoré pozície jogy) a tiež spôsoby kontroly dýchania, ktoré sa nazýva pránajáma.

Joga pre tehotné - výhody

Ako sme naznačili, joga pre tehotné so sebou prináša množstvo výhod pre mamičku aj pre dieťatko. Cvičenie formuje nielen telo, ale aj ducha a navodzuje príjemný pocit pohody. Toto sú ďalšie výhody cvičenia jogy v tehotenstve:

1. Priaznivý vplyv na vnútorné orgány tehotnej ženy, ktoré počas tehotenstva pracujú až o 40 % viac
2. Lepšie okysličenie a prekrvenie organizmu
3. Rozvoj pružnosti a svalovej sily
4. Špeciálne cviky posilňujú panvové dno a pripravujú ženské telo na pôrod
5. Pomoc pri bolestiach chrbta


6. Zmiernenie opuchu nôh
7. Zlepšenie držania tela vďaka precvičovaniu špeciálnych pozícií jogy
8. Dychové cvičenia ženu pripravia na pôrod v oblasti správneho dýchania
9. Gravid joga odbúra stres, nervozitu, strach či pocit smútku a navodí radosť a pokoj v duši
10. Špeciálne jogové cviky vplývajú na tráviaci systém a pomáhajú odstrániť problémy so zápchou v tehotenstve
11. Kontakt s ďalšími tehotnými ženami a nové priateľstvá

Kurz jogy pre tehotné

Rozhodli ste sa, že sa zapojíte do kurzu Gravid jogy? Vhodné je s týmto cvičením začať na konci prvého trimestra, alebo na začiatku druhého trimestra. Pred samotnou návštevou kurzu povedzte o tom, že ste sa rozhodli cvičiť, svojmu gynekológovi, ktorý vás môže podľa vášho zdravotného stavu správne usmerniť, ak je to potrebné. Pokiaľ vám v cvičení žiadne vážnejšie zdravotné komplikácie nebránia, smelo do toho :-) Dnes už tehotné mamičky cvičia takmer v každom meste, takže určite nebudete mať problém nájsť kurz jogy pre tehotné aj vo vašom okolí.

Ak nechcete cvičiť skupinovo, ale skôr vám vyhovuje cvičenie osamote, môžete sa naučiť jednotlivé pozície a precvičovať ich v pohodlí domova. Na cvičenie Gravid jogy budete potrebovať:

- podložku (karimatku)
- vhodné pohodlné oblečenie na cvičenie
- uterák
- fľašu s čistou vodou na pitie
- dobrú náladu a vhodnú príjemnú hudbu :-)