Bolesť kolena z chrbtice

Be Lenka logo Be Lenka
18.11.2021
Bolesť kolena z chrbtice

Počuli ste už o tom, že príčinu bolesti netreba hľadať v mieste bolesti? Keď sa objaví bolesť v akomkoľvek mieste na našom tele, potrebujeme vylúčiť, či príčinou nie je chrbtica. Z miechy vystupujú nervy, ktoré môžu byť utlačené a spôsobovať vyžarovanie aj do vzdialených častí tela – napríklad aj do kolena. Dobrý fyzioterapeut alebo pohybový špecialista ako prvé vylúči, či bolesť nevychádza od chrbtice. Až následne skúma iné príčiny (nedostatok pohybu, preťažovanie kolena, nevhodné držanie tela a pohybové stereotypy). V tomto článku sa bližšie pozrieme na bolesti kolena vychádzajúce z chrbtice, a tak aj riešenie budeme hľadať v ovplyvnení samotnej chrbtice.

Najväčšou záťažou pre človeka je sed. V súčasnej dobe je ho neúmerne veľa. Akýmkoľvek sedom zaťažujeme chrbticu a nesprávnym sedom o to viac. Veľakrát skĺzneme do „gaučového“ sedenia, kedy máme podsadenú panvu a strácame takzvanú driekovú lordózu (prehnutie v spodnej časti chrbta).

 

Sed vytvárajúci výrazný tlak na platničky v spodnej časti chrbta (vľavo) verzus napriamený sed (vpravo):

Bolesť kolena z chrbtice - Správny a nesprávny posed

Namiesto vzpriameného sedu na sedacích kostiach sa posúvame svojou váhou viac na kostrč alebo až na kosť krížovú. Tým zaťažujeme svaly panvového dna, svaly a väzy v oblasti driekovej chrbtice a časom si to môžu odniesť aj samotné platničky. Poďme si priblížiť tento mechanizmus. Medzi stavcami sa nachádzajú platničky, ktoré pôsobia aj ako tlmiče nárazov. Sú umiestnené tesne pred miechou a nervovými koreňmi. V ich strede je rôsolovité jadro, ktoré plní účel ložiska. Je obklopené väzivovým prstencom, ktorý zabezpečuje bezpečný rozsah pohybu jadra.

 

Zdravá a poškodená platnička, vytvárajúca tlak na nerv (zdroj obrázka bioliek.sk)

Bolesť kolena z chrbtice - Zdravá a poškodená platnička

Keď sa predkloníme alebo sa zabalíme do klbka, stavce sa na prednej strane k sebe priblížia, a na zadnej strane sa oddialia, čím vytvoria spredu tlak na jadro platničky, ktoré sa jemne posunie dozadu. Keď je všetko v poriadku, po návrate do napriamenia sa jadro opäť vráti do pôvodnej stredovej pozície. Keď zotrvávame v takomto sede s podsadenou panvou alebo sa veľa predkláňame, väzy sa oslabujú a časom neudržia jadro, môžu sa až natrhnúť a jadro začne tlačiť na miechu alebo nervový koreň, čo vyvolá bolesť. Bolesť je varovaním, že niektorej štruktúre hrozí poškodenie, alebo už nejaké poškodenie utrpela. A tu nastáva koreň problému, pri ktorom môže vyžarovať bolesť až do kolena.

 

Netreba zúfať ale ani nič podceniť. Nespoliehajte sa na cviky z internetu, nesprávne zvoleným cvikom si môžete pohoršiť. Obráťte sa na terapeuta McKenzie metódy, ktorý Vás zdiagnostikuje a navrhne účinnú terapiu k odstráneniu / zmierneniu ťažkostí a neopomenie ani prevenciu.

 

Odpozorovali ste, čo vplýva na Vašu bolesť kolena? Prichádza Vaša bolesť kolena alebo sa zhoršuje, keď dlhšie sedíte alebo ste v predklone? Vtedy je pravdepodobné, že bolesť vychádza od chrbtice. Vyskúšajte cvik, pri ktorom sa budete zakláňať smerom dozadu. Postavíte sa, mierne sa rozkročíte, opriete sa dlaňami o zadok. Zakloníte sa čo najviac dozadu, avšak pohľad smerujete stále pred seba. Zadok aj brucho zostávajú uvoľnené. Krátko zostanete v pozícii a vrátite sa do napriamenia. Cvik opakujete desaťkrát, niekoľkokrát do dňa (5-6x). Pohyb nesmie vyvolávať a ani zhoršovať bolesť v kolene, a v žiadnom prípade sa bolesť alebo iný pocit nesmie šíriť nižšie smerom k prstom. V takom prípade cvik necvičte a objednajte sa u fyzioterapeuta.

 

Možná terapia pri bolesti kolena od chrbtice

Bolesť kolena z chrbtice - Záklon v stoji dozadu

Ak chcete naozaj vyriešiť ťažkosti s pohybovým aparátom, zamerajte sa na zmenu svojich pohybových návykov - držte svoje telo vzpriamene ako Homo erectus. Striedajte prácu v sede s prácou v stoji. Prerušujte sed každých 30 minút. Seďte vzpriamene, kedy hlava je v línii nad panvou a ťahá sa smerom hore. K podpore vzpriameného sedu môžete použiť driekovú opierku, ktorá Vám odľahčí spodný chrbát. Keď potrebujete niečo zdvihnúť alebo sa znížiť napríklad pri domácich prácach, držte napriamenú chrbticu a namiesto zaoblenia chrbta pokrčte kolená.

Naše telo je múdre a s veľa ťažkosťami si vie poradiť. Komunikuje s nami cez bolesť, upozorňuje nás tým, že niečo nie je v poriadku. Preto neignorujme bolesť a podobne ako pri problémom s očami navštívime očného lekára, aj tu sa spoľahnime na odborníka - fyzioterapeuta alebo neurológa.

 

Ing. Kristína Brosová, 

Pohybový špecialista Active clinic

Zľava 5% na prvý nákup

Stačí sa príhlásiť do nášho Newslettra

Zaujímajú ma:

Kliknutím na „PRIHLÁSIŤ“ súhlasíte so zaradením Vašej emailovej adresy do databázy prevádzkovateľa týchto stránok, a so zasielaním informácií o jej produktoch a službách. Bližšie informácie o spracovaní a ochrane osobných údajov a právach dotknutej osoby, sú uvedené tu