Top dôvody, prečo nosiť barefoot topánky

IMG_8057

Jedným z popredných "must have" hitov dnešných dní je obuv typu barefoot. Priaznivcov "bosej" obuvi neustále pribúda, nosia ju predovšetkým zo zdravotných dôvodov, keďže zabezpečuje nohám všetko to, čo od prirodzenosti potrebujú. Druhou skupinou ľudí sú tí, ktorí zo zvedavosti vyskúšali a už sa nechceli vyzuť :-) Niet sa čo čudovať, barefoot topánky sú totiž nielen zdraviu prospešné, ale zároveň neuveriteľne pohodlné.

Vlastnosti barefoot topánok
Keďže ide o úplne odlišný typ topánok od bežnej obuvi, je dôležité vedieť, aké vlastnosti majú topánky mať, aby ste pri výbere mali istotu, že kupujete naozaj 100% barefootky. 

- Prvým bodom je ohybná a veľmi tenká podrážka, ktorej hrúbka nepresahuje 6mm. Iba taká podrážka zabezpečuje chodidlám kontakt s povrchom.
- Druhou nutnou požiadavkou je zero drop, čiže nulový rozdiel medzi pätou a špičkou. Inak povedané, päta a špička musia byť v jednej rovine.
- Tretím bodom je široká špička topánok, ktorá zabezpečuje dostatok priestoru pre nohu. Topánka nesmie obrys chodidla tesne kopírovať.
- Dôležité je tiež to, aby boli barefoot topánky ľahké a bez klenby. Viac informácií o vlastnostiach barefoot a o tom, ako si vybrať správne barefoot topánky nájdete v tomto našom článku.


A teraz sa pozrime na tie najväčšie výhody, kvôli ktorým si už inú ako barefoot obuv neobujete :-)

1. Posilnené svaly, silné a zdravé nohy
Barefoot topánky sú vyrobené s dôrazom na prirodzené vlastnosti našich nôh, to znamená, že umožňujú nohám pracovať a fungovať tak, ako je nám to od prírody dané. Vďaka tomu, že nohu tesne neobopínajú, ale poskytujú jej voľný priestor vpredu aj po bokoch, môžu byť pri chôdzi či behu zapájané všetky svaly, ktoré inak pri používaní bežných topánok až tak nezapájame. V dôsledku toho sa svalstvo posilňuje, noha sa vyvíja správne a predchádza sa deformitám.

   

   2. Barefoot vás zbaví bolesti


Na barefoot topánky nedajú dopustiť ani športovci, predovšetkým bežci, ktorí potrebujú vo zvýšenej miere dbať na kvalitu obuvi a z nej vyplývajúce zdravie nôh. Pri chôdzi a hlavne pri behu dochádza v dôsledku našľapovania cez pätu k nárazom, ktoré sa nepriaznivo prejavujú v kolennom a bedrovom kĺbe. Barefoot topánky však spôsobujú, že si človek prirodzene osvojí našľapovanie cez prednú časť chodidla ako je to správne, a preto sa nepríjemným zdravotným komplikáciám s kolenami dokáže prostým nosením barefoot obuvi vyhnúť.
Sú prípady, kedy bežec musel prestať so športom, pretože mu nárazy pri behu po asfalte spôsobovali bolesti kĺbov, avšak po tom, ako obuv vymenil za barefoot, mohol sa opäť vrátiť na asfalt a tvrdý terén mu už žiadne ďalšie komplikácie nespôsoboval. Rovnako má nosenie barefoot obuvi pozitívny účinok aj na svalstvo v oblasti krížov - opäť vďaka tomu, že barefoot topánky zapájajú do činnosti celé chodidlo a "nútia" človeka našľapovať cez prednú časť chodidla. Dlhodobé nosenie tohto typu obuvi sa odrazí na tom, že sa môžete z veľkej časti ale aj úplne zbaviť bolesti chrbta, pretože ďalším z výhod barefoot topánok je podpora správneho držania tela.


3. Psychická pohoda a radosť


Možno sa to zdá zvláštne, ale chodenie naboso dokáže dokonale odbúrať stres a napätie, prinavrátiť radosť a zahnať chmáry do kúta. Neveríte? Skúste sa sami otestovať nasledovným spôsobom: Prejdite po chodníku desať metrov v topánkach, ktoré bežne nosíte. Potom sa vráťte, vyzujte a prejdite rovnakú vzdialenosť bosí. Rozdiel pocítite okamžite. Chôdza naboso vracia ľudí do detských čias, prináša pocit slobody, nespútanosti a radosti. Viaceré štúdie dokazujú, že chôdza naboso znižuje krvný tlak, napätie a hladiny stresového hormónu kortizolu. Barefoot topánky nijakým spôsobom nezaťažujú nohu, ani chodidlo nijako neobmedzujú. Ich ohybná a flexibilná podrážka umožňuje nohám kontakt s povrchom, na ktorom stojíte a po ktorom kráčate. Topánky sú pohodlné a ani ich na nohách nevnímate. Ideálna cesta k nadobudnutiu stratenej energie a k dobrej nálade, kdekoľvek sa nachádzate :-)

         

4. Znovuzrodenie celého tela


Je všeobecne známe, že na chodidlách, podobne ako na iných častiach tela, napríklad na dlaniach alebo na ušiach, sa nachádzajú akupresúrne body, ktoré spájajú rôzne časti tela a ktorých stimuláciou je možné revitalizovať mnohé ľudské orgány. Správnym zatlačením bodu dochádza k akoby elektrostimulácii ľudských orgánov. Predstavte si, že celý život chodíte bosí, medzi vašou nohou a zemou je bezprostredný kontakt a umožňujete tak prírodnému povrchu, aby vám "masíroval" a aktivoval všetky akupresúrne body na chodidlách. Hrubé podrážky bežnej obuvi tomu bránia, avšak barefoot topánky chôdzu naboso dokonale napodobňujú.

5. Lepšia rovnováha
 
Vedeli ste o tom, že na chodidlách máme viac nervových zakončení, než inde na tele? Keď kráčame bosí, alebo v barefoot topánkach, mozog je viac stimulovaný a dáva nám viac informácií, hoci si to v podstate ani neuvedomujeme. Ide totiž o to, že v bežných topánkach necítime presne do detailu povrch, po ktorom kráčame, a tak sa často stáva, že zakopneme, šmykneme sa či spadneme. Pri chôdzi naboso však mozog vysiela viac signálov ako obrannú reakciu a varovanie pred možným pádom a ublížením si, ako aj preto, aby sme si všimli prípadné nerovnosti či trhliny na ceste, po ktorej ideme. Výsledkom používania barefoot topánok je teda aj zlepšenie rovnováhy.

 

IMG_7981
Pozrite si tabuľku veľkostí barefoot topánok, aby ste si vedeli vybrať tie pravé. Tabuľku nájdete TU