Ako vybrať kočík

Be Lenka logo Be Lenka
26.08.2022
Ako vybrať kočík

Jedna z prvých vecí, ktorú začne riešiť žena v radostnom očakávaní, je zoznam vecí, ktoré treba pre dieťatko zaobstarať. Rôzne obsiahle zoznamy, čo treba nakúpiť do výbavičky, sa dajú dokonca nájsť na internete, na fórach si maminky vymieňajú informácie a skúsenosti z praxe, čo sa kúpiť oplatilo a čo bolo naopak zbytočnosťou.

Obsah článku

Medzi top stálice týchto zoznamov patrí okrem štandardnej výbavičky v podobe oblečenia kozmetiky samozrejme postieľka, autosedačka, nosič alebo šatka, monitor dychu prípadne pestúnka. Zoznamu zvykne kraľovať jedna z najdôležitejších investícií pred narodením bábätka – kočík. Práve výber správneho kočíka by sme nemali podceňovať. Za prvé tri roky života strávime s deťmi na čerstvom vzduchu doslova stovky hodín. Preto je pohodlie nielen dieťatka, ale i to naše, viac ako dôležité. Nikto predsa nechce kočíkovať mrzuté dieťatko a zápasiť s kočíkom pri každom kroku. 

Pri výbere kočíka by sme mali zvážiť viacero faktorov a zobrať do úvahy nielen náš budget, ale najmä v akom prostredí bývame, v akom období dieťatko budeme kočíkovať, ako budeme kočík prepravovať a kde ho budeme parkovať či aké máme od kočíka očakávania čo sa funkčnosti týka. 

Ako prvý volíme kočík s hlbokou vaničkou. Na výber máme jedno, dvoj, či trojkombinácie. Neskôr, keď už dieťatko sedí a zvedavo hľadí na svet, mu už je hlboký kočík na príťaž a chce vidieť von. Vtedy meníme hlbokú vaničku za športovú časť alebo kupujeme športový kočík. Keď už máme doma malého chodca, ktorý v kočíku neobsedí, ale potrebujeme presúvadlo, v ktorom si v prípade potreby oddýchne, siahame po takzvaných golfových paliciach. 

Najskôr sa poďme spoločne pozrieť na to, aké kritériá by sme brať do úvahy pri výbere kočíka. Potom si priblížime, aké druhy kočíkov trh ponúka. 

Kritériá výberu kočíka

Pri kúpe kočíku je vhodné vziať na vedomie určité faktory a podľa toho sa riadiť pri výbere. Do úvahy treba zobrať napríklad:

  • Ročné obdobie, v ktorom sa dieťatko narodí a v ktorom bude tráviť čas v kočíku
  • Terén, v ktorom budeme kočík používať
  • Terén v zime
  • Spratnosť kočíku – skladanie, váha, uskladnenie
  • Výbava kočíka
  • Kompatibilita kočíka

Ročné obdobie

Ročné obdobie, v ktorom sa dieťatko narodí a ktoré strávi v kočíkuje jeden z dvoch najdôležitejších aspektov, na ktorý treba myslieť pri výbere kočíka, ale na ktorý sa často zabúda. Prečo je to také dôležité a na čo treba myslieť? Na trhu je obrovské množstvo hlbokých kočíkov alebo samostatných hlbokých vaničiek, ktoré sa cez adaptéry dajú pripnúť na kostru kočíka. Tieto vaničky bývajú ale rôznych veľkostí a hĺbky. A práve toto je faktor, s ktorým treba pracovať. Ak sa nám narodí dieťatko napríklad na jar alebo v lete, zimu určite strávi v hlbokom kočíku, lebo na šporťák ešte nebude mať vek. V zime do výbavičky neodmysliteľne patrí hrubý fusak, ktorý drží dieťatko pekne v teple počas prechádzok. Samo dieťatko má na sebe hrubší overal. Tak si to porátajme -niekoľkomesačné dieťatko v hrubšom overale plus objemnejší zimný fusak plus nejaká deka = zaberá celkom dosť miesta. Preto treba pri výbere kočíka vyberať kočík s hlbokou a priestrannou korbičkou. Ak sa nám narodí dieťatko v neskorú jeseň alebo v zime bude zimný fusak do kočíka potrebovať hneď. Avšak dieťatko je maličké a fusak je tiež menší, preto sa dieťatko pohodlne zmestí aj do kočíka s menšou korbičkou. Ďalšiu zimu už bude mať dieťatko 9 mesiacov a viac, to už si pohodlne posedí aj v športovej časti kočíka aj so zimným fusakom. Máloktoré dieťatko blížiace sa k roku už vydrží v hlbokom kočíku, je zvedavé, chce vidieť von. Z hlbokého kočíka už vyrástlo mentálne, aj keď fyzicky by to možno ešte dalo ☺. Preto je dôležité zhodnotiť si, aké veľké dieťatko bude, keď sa bude voziť v hlbokom kočíku v zime v hrubom fusaku. Podľa toho si treba vyberať veľkosť vaničky hlbokého kočíka.

Terén

Druhý bod z dvoch kľúčových je práve terén, v ktorom budeme kočíkovať. Kočíky totižto dostať na rôznych podvozkoch a s rôznymi druhmi kolies, s odpružením i bez. Podvozky máme klasické, so štyrmi kolesami alebo trojkolesové, s jedným kolesom vpredu. Kolesá môžu mať funkciu aretácie (sú otočné okolo celej svojej osi) alebo pevné (retro kočíky). Kolesá môžu mať rôzne veľkosti, hrúbku aj hĺbku dezénu. Môžu byť gumené, pevné plastové alebo nafukovacie. 

Na mestské kočíkovanie môžeme použiť prakticky ktorúkoľvek verziu. Do terénu už je to horšie a tam musíme voliť kočík s vhodnými kolesami. Do prírody a náročnejšie terénu vyberáme trojkolesový kočík s aretáciou predného kolesa a s veľkými, ideálne nafukovacími, kolesami z pevnej gumy. Pokiaľ radi zdolávame náročnejší terén a nemienime sa prechádzok v prírode vzdať ani s bábätkom a chceme na to využívať nielen nosič, šatku ale aj kočík, popozeráme sa po značkách, ktoré sa priamo venujú kočíkom vhodným do „drsnejších“ podmienok, ako je napríklad Thule alebo Baby Jogger. 

Zobrať do úvahy ročné obdobia, v ktorých budeme kočíkovať, je praktické nielen kvôli veľkosti vaničky, ako sme spomínali vyššie, ale pri výbere podvozku kočíka. Jar, leto a jeseň netreba nejak extra riešiť, podmienky bývajú dobré a vozovky zjazdné ☺. Čo stojí za úvahu je prostredie, v ktorom budeme kočíkovať v zime. Budeme chodiť po upravených chodníkoch? Budeme zdolávať snehové záveje? Tu tiež platí, že v meste inak ako na dedine. Z praxe by sa dalo povedať, že užšie kolesá lepšie zvládajú brodenie snehom. Pri väčšom množstve snehu alebo v čľapkanici sa tiež veľmi hodí funkcia vypnutia aretácie. Otáčavé koliesko sa totižto niekedy zvykne v snehu vzpriečiť. Niektoré kočíky ponúkajú rôzne kolieska na výmenu a dokonca i odpruženú lyžu namiesto predného kolesa.

Spratnosť kočíka a jeho váha

Ďalším kritériom pri voľbe kočíka je to ako sa skladá a jeho váha. Kedy to brať do úvahy? Ak máme v pláne prepravovať kočík v aute, musíme myslieť na to, ako sa skladá, koľko miesta zaberie poskladaný a aká je jeho manipulačná váha. Nie je totiž nič horšie ako kúpiť si vysnívaný kočík a zistiť, že ho nezmestíme do kufra alebo že na jeho dvíhanie potrebujeme polročný tréning v vzpieraní. Našťastie sa dnes kočíky robia z ľahkých zliatin a vážia naozaj len pár kíl. Ak teda nekupujeme špeciálny kočík, ktorý musí vydržať drsný terén a má vyššiu nosnosť, tie bývajú prakticky najťažšie. Každopádne, ak budeme prepravovať kočík v kufri auta, zaujímame sa o to, či sa prakticky skladá, či ho vieme obslúžiť jednou rukou, či sa nám zmestí do kufra aj s korbičkou. Ak vieme, že kočík poskladáme a tak ostane po celú dobu používania, parkovať ho budeme v dome alebo kočikárni a na cestovné účely budeme používať nosič, nemusí nás táto technická stránka nejak extra trápiť.

Výbava kočíka

Čo sa výbavy týka, hovoríme o veciach ako sú – nákupné sieťky, košíky v podvozku kočíka, stojan na fľašku, pohár, UV clona v strieške, náhradné kolesá, lyže, letné sieťované striešky, zimné doplnky a podobne. Každý kočík prichádza s inou výbavou, je len na našich nárokoch a očakávaniach, ktoré od kočíka máme. Ak budeme veľa kočíkovať v lete je dobré zobrať do úvahy funkcie striešky kočíka – má vetracie sieťky? Dá sa stiahnuť až na korbičku a vytvorí tak dokonalý tieň? Má UV clonu? Praktický je aj štedrý odkladací priestor v podvozku kočíka. Okrem nákupu do neho totižto vieme schovať aj veci ako je pláštenka, dáždnik, plienky. Skrátka veci, ktoré na vychádzke potrebujeme a nemusíme ich ťahať v rukách alebo na chrbte. 

Z dlhodobého hľadiska je dobré zaujímať sa o výbavu kočíka, ktorú je možné v prípade potreby dokúpiť. Klasické madlo športového kočíka sa totižto dá u niektorých kočíkov vymeniť za pultík, sieťka sa dá vymeniť za uzavretý košík, dajú sa dokúpiť presne padnúce pláštenky, dáždniky, clony, winter kits (rukavičky na madlo, kožušinový lem na striešku, atď.). Nie je zlý nápad zaujímať sa aj o náhradné diely a poťahy, tak ako aj možnosť výmeny napríklad takej striešky. Nie každý kočík totižto takúto možnosť ponúka. Niektoré ponúkajú napríklad zmenu kus za kus, iné zas umožňujú len výmenu textílie, bez nutnosti kupovať striešku aj s konštrukciou. Ľahká rozobrateľnosť a možnosť zvliecť a vyprať všetky látkové časti kočíka je viac než praktické. Mať zašpinený kočík a nemôcť ho poriadne vyčistiť je nočná mora. ☺ 

Kompatibilita kočíka

V tomto prípade hovoríme o možnosti pripojiť na kočík autosedačku alebo inú korbičku. Podvozkov bývajú kompatibilné s väčšinou autosedačiek s použitím adaptérov, no nie je to vždy pravidlom. Niektoré značky vyrábajú kočíky aj autosedačky, tam býva kompatibilita zaručená. Ak chceme na podvozok kočíka, ktorý máme, dať korbičku inej značky, tiež sa to rieši pomocou adaptérov. Nie vždy ale môže korbička sadnúť, rovnako aj autosedačka inej značky, aj keď použijeme licencované adaptéry. Preto je vhodné si vždy overiť kompatibilitu kočíka a jeho podvozku s inými značkami. Niektoré kočíky napríklad nebývajú kompatibilné ani medzi svojimi modelovými radami. Preto platí radšej sa pýtať na každú blbosť ako očakávať výsledok a popáliť sa ☺.

Typy kočíkov

Kočíky podľa určenia a výbavy delíme do týchto základných kategórií:

  • Hlboký kočík
  • Dvoj a trojkombinácia
  • Športový kočík
  • Golfové kočíky
  • Špeciálne kočíky, kočíky do terénu alebo na šport

Hlboký kočík

V celej plejáde „vozítiek“ pre naše dietky je hlboký kočík kúpa numero uno ☺. Jeho voľba je dôležitá, pretože dieťatko v ňom strávi veľa času od samého narodenia. Štatisticky strávia rodičia desiatky hodín kočíkovaním v prvých mesiacoch po narodení dieťatka, preto je dôležité, aby bol kočík pohodlný pre dieťatko na spanie a pre rodiča na ovládanie. Vlastnosť, ktorú ocení každý kočíkujúci, je ovládateľnosť kočíka jednou rukou. Na to musí byť kočík dobre vybalansovaný a s aretáciou. Bonusom je priestranná taška na nákupy či držiak na pohár (kávu), ktorý určite využije každý rodič pasujúci sa so spánkovou depriváciou ☺. Ceny hlbokých kočíkov začínajú na cene približne 200 EUR a vyšplhať sa môžu na niekoľko tisíc v prípade dizajnoviek alebo limitiek.

Dvoj a trojkombinácia

Ako napovedá názov ide o kočík 2v1 alebo 3v1 – konštrukcia s hlbokou vaničkou a športovou časťou (2 v 1), prípadne s autosedačkou (3 v 1). Tieto kombinácie patria medzi obľúbené voľby rodičov, lebo zabijú viac múch jednou ranou a navyše sa nemusia strachovať o kompatibilitu doplnkových častí so samotnou konštrukciou kočíka. V tomto prípade ale musia rodičia pri výbere zohľadniť nielen kritériá na hlboký kočík a podvozok, ale aj na autosedačku a športovú časť kočíka. Pri autosedačke berieme do úvahy bezpečnostné prvky ako je napríklad prevedenie 5-bodového pásu, či je autosedačka s iso-fixovou základňou alebo bez, ergonómiu autosedačky, jej prevedenie (pevnosť plastov, polstrovanie) a jednoduchosť manipulácie a upevnenia. Pri prenášaní dieťatka z auta do bodu B, napríklad k lekárovi, je bonusom ľahká váha autosedačky, pohodlná rukoväť a strieška. Čo sa športovej časti týka, pozeráme na to, ako je konštrukčne vyhotovená. Ergonómia a pohodlie sedacej časti sú dôležité, keďže dieťatko sa v športovej časti začína voziť ešte stále dosť malé, niekedy vo veku 9-12 mesiacov. Ak budeme dieťatko v športovej časti voziť v zime, pozeráme, či sa nám do nej pohodlne usadí aj so zimným fusakom. Keďže dieťatko v športovej časti ešte cez deň spí, zistíme, či sa dá sklopiť chrbátik do roviny a či má zadná časť odvetrávanie, ak bude dieťatko v kočíku spať v lete. V prípade kombinácie so športovou časťou platí, že športová časť môže mať svoje mierne i výraznejšie nedostatky, keďže sa konštrukcia športovej časti upevňuje na univerzálny podvozok, nie je to rovno od výroby hotový športový kus. Preto nemusí byť tak dokonale pevný a vyvážený, lebo je to stále skladačka, nie hotový pozváraný jednoliaty produkt. Tak ako to platí aj pri autosedačkách, ktoré sú kombinované – napríklad v prípade autosedačky o 0 do 36 kg. Skúsený, a úprimný, predajca vám povie, že žiadna časť v kombinácii nemôže byť prepracovaná na 100%, aby vyhovela rastúcim podmienkam. Tak ako musí autosedačka vyhovovať dieťatku, ktoré váži 3kg, tak musí po úpravách sedieť dieťaťu, ktoré váži 36kg. Preto predajca vždy odporúča vždy kúpiť produkt vyhovujúci danej kategórii – od narodenia do 9kg, od 9kg do 18kg, od 18kg do 36kg. To isté platí aj pri kombinovanom kočíku a jeho športovej časti. Drvivá väčšina rodičov používa športovú časť prvé mesiace po prechode z hlbokej vaničky a potom kupuje samostatný športový kočík, ktorý viac vyhovuje potrebám ich rastúceho drobca.

Športový kočík

Pri výbere športového kočíka sa zvyknú rodičia najviac „okašľať“, ako sa hovorí ☺. Stáva sa, že ten „prvý orechový“ nebýva hneď ten prvý (ale až tretí, ehm, vinná ;) ). Pri šporťáku je dôležité, aby bola sedacia časť čo najpriestrannejšia a my sme ho tak mohli využívať čo najdlhšie. Šporťáky s plytkou sedacou časťou sa veľmi rýchlo stávajú pre dieťatko nepohodlnými. Celkom sa hodí pozrieť si aj celkovú nosnosť. Niektoré buggy majú totižto nosnosť 15 -18 kíl, a to aj s obsahom sieťky (tašky) na podvozku. Takže trojročné dieťa a nákup už nemusia zvládnuť. Zaujímavým poznatkom z praxe od mamičiek je napríklad taká maličkosť, ako je prevedenie kolies – niektoré buginy majú zdvojené kolieska a tie sa niekedy ľúbia zasekávať na obrubníkoch. Niektoré modely ponúkajú rôzne praktické rozšírenia, ako napríklad výmenu klasického madla za pultík, do ktorého si dieťa vie postaviť fľašku alebo misku s jedlom. Pri výbere buginy netreba zabúdať na to, že z kočíkov je práve športový ten, ktorý budeme využívať najdlhšie obdobie a navyše dostane najviac zabrať – rastúce dieťa aj využitie v rôznorodom teréne. Preto si treba výber dobre premyslieť a nekúpiť hneď to prvé, čo na nás vyskočí. Fóra a skúsenosti iných mamičiek môžu pri výbere pomôcť. Buginy sa dajú kúpiť od 100-110 EUR, podľa prevedenia, nosnosti a výbavy.

Golfové kočíky

Golfové kočíky, medzi mamičkami známe ako golfové palice alebo golfky. Ľahké a spratné športové kočíky, vhodné na krátke presuny v teplejšom počasí. Zimný fusak by sme do nich narvali len ťažko. Golfky sú obľúbenou voľbou rodičov v prípade cestovania alebo dovoleniek. Nezaberajú veľa miesta v batožine, majú ultra ľahkú konštrukciu a jednoducho sa skladajú. Ich spratnosť a ľahká váha sú jednoznačne pozitívami. Negatívami môže byť nízka nosnosť, nie extra pohodlné prevedenie, nemožnosť sklopiť chrbátik pre spánok dieťatka či chýbajúca taška na nákupy. Golfky sú také pohotovostné presúvadlo z bodu A do bodu B, vhodné najmä pre väčších chodcov, ktorí len občas potrebujú dať odpočinúť nožičkám alebo my rodičia potrebujeme pri presune zaradiť trošku väčšiu rýchlosť ☺. Golfky padnú vhod v prípade, že nemáme veľký kufor v aute alebo v ňom máme veľa batožiny a málo miesta pre kočík, či pri pohodlnejšom presúvaní v mestských hromadných prostriedkoch. Veľa rodičov berie golfáče ako záložný plán pri dlhších prechádzkach, napríklad do zoo pre prípad, že by malý chodec potreboval odpočinok. Alebo trucoval, že chodiť nebude. Aj to sa stáva ☺. Často ☺. V hierarchii kočíkov patrí golfkám miesto číslo 3, po hlbokom kočíku a bugine. Nie každý rodič ale po golfkách siaha, úplne v pohode si dokáže vystačiť s buginou. Ceny golfových kočíkov začínajú niekde na úrovni 80 EUR.

Špeciálne kočíky, kočíky do terénu alebo na šport

Špeciálne kočíky tvoria samostatnú kategóriu. Po týchto kočíkoch siahajú rodičia len v prípade, že to potrebujú. Sú to kočíky so špeciálnou úpravou, v závislosti od potrieb dieťaťa a rodiča. Tieto kočíky bývajú vybavené extra opornými a stabilizačnými bodmi, mávajú vyššiu nosnosť a bonusové bezpečnostné prvky, štedrejší úložný priestor v podvozku na vozenie potrebnej výbavy či aparátov, ak to situácia vyžaduje. Tieto kočíky využívajú rodičia detičiek so špeciálnymi potrebami a na niektoré modely poskytuje dotáciu aj poisťovňa, v závislosti od diagnózy dieťatka či danej poisťovne.
Kočíky vhodné na turistiku alebo na šport bývajú vybavené extra veľkými a odolnými kolesami, ktoré zvládajú aj náročný terén a kamenisté podložie. Tieto kočíky bývajú väčšinou z odolnej a ľahkej zliatiny aby umožňovali jednoduché ovládanie a pri tlačení do kopca nepredstavovali záťaž navyše. Tieto modely bývajú dobre vyvážené, dokonca sa dajú pohodlne ovládať jedným prstom. Pri turistických kočíkoch a kočíkoch na beh býva jedno koliesko s aretáciou vpredu a zadné kolesá mávajú rázvor širší ako klasické kočíky, aby poskytli v teréne dobrú oporu a stabilitu. Cena týchto kočíkov sa ťažko určuje, radovo patria medzi drahšie, preto sa oplatí kúpiť tento typ kočíka a k nemu dokúpiť hlbokú vaničku z rovnakej značky.

Prihláste sa na odber noviniek 5%

a získajte 10% zľavu na Váš prvý nákup, exkluzívne ponuky a najnovšie informácie.

Zaujímajú ma:

Kliknutím na „PRIHLÁSIŤ“ súhlasíte so zaradením Vašej emailovej adresy do databázy prevádzkovateľa týchto stránok, a so zasielaním informácií o jej produktoch a službách. Bližšie informácie o spracovaní a ochrane osobných údajov a právach dotknutej osoby, sú uvedené tu