Vítame Vás na novom e-shope Be Lenka. Váš Be Lenka tím.

Dojčenie

Dojčenie

Dojčenie je krásnym okamihom, ktorý patrí iba mamičke a jej dieťatku. Materské mlieko dodáva do tela bábätka všetky potrebné živiny, z ktorých drobček čerpá silu na svoj rast a vývoj. Aj pri dojčení však treba dodržiavať určité zásady, aby všetko prebiehalo bez zbytočných komplikácií. Navyše, dnes majú mamičky k dispozícii rozličné "vychytávky", ktoré im dojčenie pomáhajú urobiť jednoduchším a ešte krajším.

Vankúš na kojenie

Pri kojení je dôležité uložiť bábätko do správnej polohy. Vďaka správnej polohe sa dieťatko dokáže bez problémov prisať a eliminujú sa aj rôzne komplikácie pri dojčení, ako napríklad ragády, bolestivé trhlinky na bradavkách, ktoré vznikajú aj kvôli zlej polohe pri dojčení. Na správnu polohu počas kojenia slúži vankúš na kojenie. Dojčiaci vankúš je možné používať vo viacerých polohách, napríklad na dojčenie v sede, ale aj na dojčenie v ľahu. Vankúš na kojenie veľmi pozitívne vplýva na upokojenie bábätka po pôrode, pretože po príchode na svet sa novorodenec bojí veľkého priestoru, ktorý má odrazu všade okolo seba. Vankúš tento priestor efektívne vyplní a bábätko sa môže nerušene napapať s pocitom bezpečia. Väčšina takýchto vankúšov sa dá používať aj na ďalšie účely, než iba na kojenie. Napríklad ako bezpečnostná bariéra okolo dieťaťa, ako opora bábätka pri sedení a v neposlednom rade pri polohovaní dieťatka.

Tričko na dojčenie

Veľmi praktickým oblečením, ktoré by nemalo chýbať v skrini žiadnej mamičky, je tričko na dojčenie. Nazýva sa aj tričko na kojenie alebo kojo tričko. Tričko na dojčenie je vyrobené tak, aby bolo možné určitú jeho časť v oblasti prsníkov rýchlo a jednoducho nadvihnúť alebo roztvoriť, a tak umožniť bábätku prisať sa. U niektorých tričiek sa nato používa všitá časť látky vo výstrihu, ktorej nadvihnutím vznikne medzera určená na prístup bábätka k bradavke. Väčšina tričiek pre mamičky je voľného strihu a trošku širšia v oblasti hrudníka. Tričká sú zároveň vyrábané tak, aby boli aj elegantné a prispôsobili sa postave. Mamička si môže tričko na dojčenie obliecť k rifliam, legínam, ale aj k sukni.

Podprsenka na kojenie

Každá žena vie, že vybrať si správnu podprsenku, ktorá nikde netlačí, prispôsobuje sa tvaru prsníkov, efektívne ich podopiera a nie je ani veľká ani malá, je niekedy celá veda. Nesprávne zvolenou veľkosťou alebo tvarom podprsenky si žena môže privodiť okrem iného aj nepríjemné bolesti chrbta. Tehotné ženy a mamičky by na výber kvalitnej podprsenky mali dbať dvojnásobne viac, pretože práve počas tehotenstva a následne po pôrode sú prsníky veľmi namáhané. Kojenecká podprsenka má prsníkom poskytovať dostatočnú podporu. Nesmie ženu nikde omínať. Ramienka sa nesmú zarývať do kože. Kojenecké podprsenky, alebo inak povedané dojčenské podprsenky fungujú tak, že košíky sa dajú rozopínať, aby bolo možné odkryť prsník a aby tak bol bábätku umožnený prístup k bradavke. Buď je možné rozopnúť celý košík, prípadne jeho časť, alebo sa podprsenka rozopína v mieste medzi prsníkmi. Mamičky dnes majú na výber z množstva takýchto podprseniek, ktoré sú vystužené alebo nevystužené a navyše aj dizajnovo pestré.



Foto: Maternity Mummies

Nočná košeľa na kojenie

Keďže dieťatko si materské mlieko pýta aj v noci, mamička by si určite mala zaobstarať aj dojčiacu nočnú košeľu. Nočná košeľa na kojenie je na rozdiel od bežnej nočnej košele vybavená určitým rozopínacím mechanizmom, ktorý umožňuje rozopnutie v oblasti prsníkov, aby sa bábätko mohlo nakojiť. Mamička si môže podľa ročného obdobia a podľa vlastnej citlivosti na teplo/chlad vybrať nočnú košeľu s krátkym alebo s dlhým rukávom. Nočná košeľa na kojenie je dostupná s rozopínaním na gombíky, so špeciálnymi ukrytými otvormi, prípadne so špeciálne upraveným výstrihom. Ideálnym riešením je vybrať si nočnú košeľu z bavlny, ktorá je príjemne mäkká a pohodlná.

Ako správne dojčiť

Existujú určité zásady, ako správne kojiť. Pri ich dodržaní by sa mala každá mamička vyhnúť komplikáciám a nepríjemnostiam, aké môžu pri dojčení nastať. Pozrime sa na niektoré z hlavných zásad správneho dojčenia:

1. Vždy prikladáme bábätko k prsníku a nie prsník k bábätku
2. Dieťa prikladáme do polohy bruško na bruško (bruško dieťatka na bruško mamičky)
3. Ak je prsník príliš tvrdý, dieťa naň neprikladáme. Najprv je vhodné prsník ochladiť a pomaly odstriekať časť mlieka ručne
4. Ak sa dieťa nechce prisať, môžeme mu skúsiť jemne prejsť bradavkou po perách
5. Tvárička dieťatka a najmä ústa sú v úrovni bradavky
6. Hlavička dieťatka je v jemnom záklone a je podopretá tak, aby ňou ale dieťatko mohlo pohybovať


Začínajúcim mamičkám, ale aj všetkým ostatným sú k dispozícii laktačné poradkyne, ktoré môžu mamičkám pomôcť zvládať správne techniky dojčenia. Ak má mamička určitý problém, ako napríklad, že bábätko sa nechce prisať, plače pri dojčení alebo sa objavili bolestivé ragády či naliate prsníky, skúsená laktačná poradkyňa vie mamičke pomôcť aj s týmito komplikáciami. Niekedy totiž stačí napríklad jednoduchá zmena polohy a problém sa vyrieši. Netreba sa preto báť vyhľadať odbornú pomoc. Je to lepšie, než sa s dojčením dlhodobo trápiť.

Jedálniček dojčiacej matky

Počas obdobia dojčenia je veľmi dôležité aj to, aké potraviny a nápoje mamička konzumuje. Takmer všetko totiž prechádza aj do materského mlieka a ovplyvňuje aj bábätko. Niektoré mamičky sa mylne domnievajú, že čo bolo v tehotenstve zakázané, je po pôrode dovolené. Napríklad alkohol v tehotenstve sa nepovoľuje, po narodení dieťatka však taktiež treba s jeho konzumáciou stále počkať. Podobne je to aj s užívaním liekov, tie treba vždy konzultovať s lekárom. Čo teda jesť a čo nejesť pri kojení?

Čo nejesť pri kojení

Každá mama chce pre svoje dieťa len to najlepšie. Preto je logické, že počas kojenia sa treba vyhýbať alkoholu a pitie kávy tiež obmedziť na minimum. Niektoré babské rady hovoria, že na tvorbu mlieka dobré vplýva čierne pivo. Pravdou však je, že to nikdy nebolo dokázané a pivo je predsa taktiež alkohol. Na tanier si treba preto radšej naložiť množstvo pestrej stravy pozostávajúcej hlavne z čerstvej zeleniny.

Na začiatok je potrebné uvedomiť si, že materské mlieko je zložené úplne dokonale. Obsahuje všetky dôležité živiny, ktoré zásobia telo dieťaťa prospešnými a nevyhnutnými látkami, ktoré potrebuje, aby zdravo rástlo a napredovalo. A to aj vtedy, ak matka nemá možnosť stravovať sa vyvážene, pestro a zdravo. Pozrite sa na chudobné krajiny tretieho sveta, ženy tu nemajú pomaly čo do úst vložiť, ale ich dojčené deti pekne rastú. Strava matky môže, samozrejme, ovplyvňovať materské mlieko, ale to je od prírody, chvála Bohu, jedinečné a dokonalé.

Pravidlo číslo jeden znie: Najlepšia je zlatá stredná cesta. To znamená, že žena, ktorá dojčí, by sa mala stravovať zdravo, dbať na pestrú stravu, ale na druhej strane by sa mala vyhýbať príliš mastným, tučným, vyprážaným a sladkým pokrmom.

Pozor na ryby
Pri otázke Čo nejesť pri kojení sú odpoveďou aj ryby s obsahom ortuti, ako makrela alebo žralok. Ďalším bodom zakázaných potravín sú veľmi pikantné jedlá, aj tie by mala dojčiaca mamička vylúčiť alebo obmedziť.


Pitný režim
Dojčiaca žena musí veľa piť. Odporúča sa denne vypiť dva až tri litre tekutín. Najlepšia je čistá voda, vhodné sú aj čaje pre dojčiace matky, ktoré dostať bežne v obchode s potravinami alebo v lekárni. S tekutinami to však pri kojení netreba preháňať. To, že čím viac vody vypijeme, tým viac mlieka budeme mať, totiž neplatí.

Alkohol
Alkoholu je nutné vyhýbať sa ihneď po tom, ako žena zistí, že je tehotná. Ani po narodení dieťatka by ho žena nemala piť denne. Raz za čas si však mamička môže dopriať aj nejaký ten "prehrešok" v podobe pohárika vínka s manželom alebo s priateľkami. Netreba to však preháňať.

Žiadna diéta
Počas dojčenia nie je vhodné držať diétu. Mnoho žien túži po pôrode vrátiť sa na pôvodnú váhu, akú mali pred tehotenstvom, hlavne v prípade, že sa kilá nabalili viac, než žena predpokladala. Netreba však v žiadnom prípade hneď po pôrode sa prepnúť na diétny režim, pretože by si tým žena privodila akurát tak deficit potrebných živín, ktoré jej dodávajú energiu do náročného obdobia materstva. Dobrou správou pre všetky mamičky je, že dojčenie vplýva aj na zhadzovanie kilogramov. Veľa žien rozpráva o tom, ako počas dojčenia schudli na svoju pôvodnú hmotnosť, a to aj bez cvičenia.


Alergény
Veľa žien sa obáva konzumovať určité potraviny, o ktorých sa domnievajú, že môžu vyvolať u bábätka alergické reakcie. Ide hlavne o citrusy či orechy. Najlepším spôsobom je vyskúšať potravinu, o ktorej si mamička myslí, že by mohla vyvolať alergickú reakciu, alebo iné komplikácie, a počkať nasledujúcich 24 hodín, či sa účinok potraviny nejakým spôsobom prejaví na bábätku. Takto je vhodné postupne vyskúšať rôzne "rizikové" potraviny.

Kojenie v šatke a kojenie v nosiči

Skvelými pomôckami, ktoré mamičke uľahčia život počas dojčenia, sú šatky na nosenie detí a ergonomické nosiče. Mamička môže svoje dieťa dojčiť a pritom si to okolie ani nevšimne. Zároveň má mamička počas dojčenia voľné ruky a môže sa venovať aj niečomu inému. Ďalšou z výhod dojčenia v šatkách a nosičoch je, že dieťa je uložené vo vertikálnej polohe, vďaka čomu mu lepšie trávi a nedochádza k refluxu.

Na začiatok odporúčame nechať dieťatko prisať sa k prsníku už pri viazaní. Pri základom úväze kríž s kapsou vnútri stačí dieťatko vložiť do kapsy a nechať ho, aby sa prisalo. Až potom popruhy šatky doťahujete. Výhodou tohto postupu je, že dieťatko je tak od začiatku v dobrej pozícii na dojčenie, keďže zvyčajne je naviazané vyššie.


Kojenie v nosiči je tiež pomerne rýchle a jednoduché. Aby ste dieťatku umožnili prístup k materskému mlieku, stačí, keď mierne povolíte ramenné popruhy. Povolíte ich miernym uvoľnením a popustením doťahovacieho pásu, ktorý je po celej dĺžke obidvoch ramenných popruhov. Týmto popustením získate väčší priestor medzi sebou a dieťatkom, vďaka čomu si rýchlo nahmatáte prsník a rýchlo viete dieťatko nadojčiť.

Viac si prečítate v našom článku Kojenie v šatke a v nosiči.